Berita

Persbericht Lombok Veilig om te bezoeken

Op 5 augustus 2018 is Lombok door een aardbeving ter grootte van 7.0 (Richter schaal) en een gevolgd door een aantal naschokken.

Het epicentrum van de aardbeving was in het sub district van Sembalun in het uiterste noorden van Lombok. Het gebied is bergachtig en gevoelig voor aardverschuivingen, en er zijn veel geïsoleerde dorpjes waardoor hulpdiensten moeite hebben om snelle hulp te verlenen.

De ‘Gili Eilanden’ – Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air – hebben ook veel schade te verduren gehad en zijn de ongeveer 4,600 bewoners en vakantiegangers die verbleven op de eilanden geëvacueerd voor de veiligheid na de beving.

De meeste slachtoffers zijn gevallen in het noorden van Lombok en zijn overleden als gevolg van instortende gebouwen. Bij deze overledenen waren geen toeristen of buitenlanders.

Over de afgelopen week zijn rampenbestrijding teams, het leger en de politie op gang gekomen om nood posten op te zetten in het noorden van Lombok. Het gouvernement van NTB en betrokken afdelingen werken nauw samen met de Nationale Rampen Management Agentschap (BNPB) om hulp te bieden aan de bewoners.

Het moet benadrukt worden dat de overgrote meerderheid van de schade in het noorden van Lombok gevallen is en dat overige delen van Lombok grotendeels ontzien zijn en onbeschadigd gebleven.

Toeristische gebieden zoals Kuta en de zuid kust en het zuidwesten van Lombok zijn niet betrokken geweest bij de aardbeving en zijn toegankelijk zoals gebruikelijk.

We verwelkomen de toeristen naar Lombok te komen zodat onze mensen hun banen kunnen behouden en te steunen om te herstellen van deze natuur ramp.

We willen onze dank uiten aan alle bewoners, zowel lokaal als buitenlands, die ondersteuning en voorraden hebben geboden in deze nood situatie aan de slachtoffers. Het is deze gezamenlijkheid wat Lombok de kracht geeft om vooruit te gaan.

Most Popular

To Top